ADS

click to open

Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Asfalis Poreia Anatolika.

....Ένα ταξίδι με αεροπλάνο για να είναι ευχάριστο, πρέπει να είναι και άνετο χωρίς άγχος και ευχάριστη παραμονή στο αεροσκάφος. Η Alitalia φρόντισε και μας εξασφάλισε όσο το δυνατόν πιο ξένοιαστο και άνετο ταξίδι που όλα πήγαν καλά, και σε λιγότερο από δύο ώρες, ξεκούραστοι φτάσαμε στον προορισμό μας στον διεθνή αερολιμένα της Πίζας στην Ιταλία που βρίσκεται εντός των ορίων της πόλης όπου και αποβιβαστήκαμε. Η Πίζα διαθέτει ένα μικρό αεροδρόμιο, το Aeroporto Galileo Galilei, με πτήσεις προς άλλα ιταλικά αεροδρόμια καθώς και για ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις. 
Ο ήλιος ήταν ήδη ψηλά σε έναν γαλάζιο ουρανό χωρίς σύννεφα, ήταν μια φωτεινή μέρα του Μαΐου, ζεστή, μύριζε καλοκαίρι. Ταξιδεύαμε παρέα με τον μέλλοντα πλοίαρχο του φορτηγού πλοίου που ξεφόρτωνε στον λιμένα Μαρίνα Ντι Καράρα όπου και ο τελικός προορισμός μας να παραλάβουμε πλοιαρχία και επιστασία μηχανοστασίου.
Αν και σχετικά μικρό, το αεροδρόμιο διαθέτει καταστήματα, εστιατόρια και καφέ για μια πιο ευχάριστη αναμονή. Τελειώνοντας τον συνηθισμένο απαραίτητο έλεγχο επιβατών στην έξοδο του αεροδρομίου μας περίμενε αυτοκίνητο του πρακτορείου μας. Χωρίς καθυστέρηση επιβιβαστήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε με προορισμό τον λιμένα. Θυμάμαι το αυτοκίνητο ήταν ένα «Βόλβο λιμουζίνα». Μόλις στα πρώτα χιλιόμετρα που βγήκαμε στον εθνική οδό Ε80 που οδηγούσε στη Μαρίνα Ντι Kαρράρα - «Marina Di Carrara» την πιο επισκέψιμη ακτή, ειδικά το καλοκαίρι, μια από τις πιο δημοφιλείς στην Ιταλία και το αρχιπέλαγος της Τοσκάνης, διαπιστώνω το κοντέρ ταχύτητας του αυτοκινήτου κολλημένο μόνιμα στα διακόσια και, χιλιόμετρα.
Προσπαθώ να το χειριστώ διπλωματικά, πληροφορώντας τον οδηγό ότι κυκλοφορούν εμφράγματα, εγκεφαλικά, καταθλίψεις και άλλα συναφή, και προσωπικά θα αισθανόμουν πιο ασφαλής στο ταξίδι μας αν οδηγούσε πιο ήρεμα. Τι το θελα. Με περίμενε μία καινούργια έκπληξη.
Ενώ το αυτοκίνητο μας κινείτο στην άσφαλτο με μεγάλη ταχύτητα ο οδηγός μας καθόλου δεν ξαφνιάστηκε όταν μας προσπέρασε, σχεδόν σαν σταματημένους, μια  «Άλφα Ρομέο στέισον βάγκον!» 
Γυρίζει ο «δικός μου» και μου σκάει ένα χρυσό χαμόγελο και με κάνει αλοιφή, προσπαθώ κι εγώ να χαμογελάσω, του λέω «Εντάξει, κατάλαβα, να 'σαι καλά»
Οι Ιταλοί λένε πως όταν κάποιος οδηγεί στην Αutostrata, στην «εθνική τους οδό», καλό θα είναι να πηγαίνεις πάντα στη μεσαία ή στη δεξιά λωρίδα. Γιατί με όσο κι αν τρέχεις πάντα θα υπάρχει κάποιος «οικογενειάρχης» που θα κινείται πιο γρήγορα! Αναστέναξα και έκτοτε δεν έβγαλα μιλιά. Υπάρχουν και χειρότερα σκέφτηκα.
Διανύοντας μια απόσταση εξήντα περίπου χιλιόμετρων σε σύντομο χρόνο φθάσαμε στην προβλήτα του λιμένα όπου ήταν πλαγιοδετημένο το πλοίο, ένα φορτηγό γενικού φορτίου και εκτελούσε εργασίες εκφόρτωσης. Το φορτίο αποτελείτο από όγκους με γρανίτες Indian Juparana, προέλευσης από την Ινδία. Ο συγκεκριμένος γρανίτης είναι και επίσης γνωστός και ως Carol Pink. Είναι γκρι-ροζ μιγματίτης της Προκαμβριανής περιόδου. Είναι ιδανικός για πάγκους κουζίνας δεδομένου ότι είναι ανθεκτικός στις γρατσουνιές, στη θερμότητα και τα οξέα που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή μαγειρική.
Η Μαρίνα Ντι Καράρα είναι μία μικρή μεσογειακή πόλη που νωχελικά την αγκαλιάζει η θάλασσα και η περιοχή της είναι δημοφιλής τουριστικός προορισμός και γνωστή για την εξόρυξη και την παραγωγή μαρμάρου.
Το εμπορικό της λιμάνι έχει την ομορφιά των λιμανιών της Μεσογείου θάλασσας αλλά και την συνήθως άσχημη μυρωδιά τους. Τα περισσότερα λιμάνια της Μεσογείου είναι πόλεις πόρνες που αποπνέουν σεξ και πατσουλί. Όλες κατά καιρούς έχουν φιλοξενήσει κουρσάρους και λάγνους κατακτητές. Οι εραστές τους έχουν πεθάνει μα εκείνες ζουν και αναπνέουν την θάλασσα.
Ένας Πλοηγός μου είπε κάποτε ότι τα πάντα προέρχονται από την θάλασσα, και ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο ισχυρό από την θάλασσα, και ότι οι προγονοί μας δεν θα είχαν καν βρεθεί εδώ αν δεν προϋπήρχε η θάλασσα.
Τον πρώτο μηχανικό πού θα αντικαθιστούσα στην επιστασία τον γνώριζα είχαμε συνεργαστεί στο παρελθόν εγώ σαν δεύτερος μηχανικός. Ουσιαστικά ήταν ο Μέντορας μου στο μόλις πρόσφατο ξεκίνημα της νεαρής καριέρας μου στην επιστασία μηχανοστασίου. 
Ο αξεπέραστος Μάστρο Πέτρος..... Τρίπτυχο του, δράση, δυνατότητα απόφασης, θέληση. Ποτέ μην παρατάς την προσπάθεια.
Οι προς παράδοση επιστασίας και οι προς παραλαβή βρεθήκαμε μαζεμένοι εκεί στο γραφείο του απερχόμενου πλοιάρχου του καπετάν Σταμάτη και παρασυρθήκαμε από τη χαρακτηριστική λεπτότητα της παρουσίας του και το πλατύ χαμόγελο του που δεν ήταν απλής ευγένειας....
Μέσα από τον διάλογο πού αναπτύχθηκε στη συνάντηση μας μία θετική αλληλό-επίδραση, για της ζωής τα καθημερινά φάνηκε να μας συνδέει.
Ψηλόλιγνος, ευθυτενής, ντυμένος όπως οι Παριζιάνοι μέσα στο φίνο γκρίζο καλοραμμένο κοστούμι, γραβατωμένος, ευγενικός. Μάτια σκούρα φωτεινά και σπινθηροβόλα. Είχε κουλτούρα και ποιότητα στην παρουσία του. «Η ζεστασιά της παρουσίας του ανθρώπου δε πουλιέται ούτε αγοράζεται.» Μου τόνιζε ο φιλοσοφημένος βοσκός παππούς μου.
Διαπίστωσα ότι πολιτικά στέκεται στη συντηρητική πλευρά της ιστορίας, που όμως δεν αποστρέφεται τις μεταρρυθμίσεις, αλλά απαιτεί να διατηρηθεί ό,τι αποδίδει. Το μότο του ήταν ότι σε κάθε κοινωνία υπάρχουν ιδέες και δομές που είναι αποτελεσματικές, οπότε δεν είναι πάντοτε φρόνιμο να ανατραπούν.
Τελειώνοντας η παραλαβή-παράδοση τον ελεύθερο χρόνο μας τον περάσαμε παρέα ευχάριστα απολαμβάνοντας το βραδινό μας γεύμα σε τοπικό εστιατόριο πάνω στην υπέροχη παραλία.
Την επομένη ο Καπετάν Σταμάτης με τον Μάστρο Πέτρο αναχώρησαν για την Ελλάδα.
Πέρασε ο καιρός και το επόμενο μου μπάρκο είναι πάλι ένα φορτηγό γενικού φορτίου, ένα πλοίο τελευταίας τεχνολογίας για την εποχή του.
Πλοίαρχος του πλοίου ο καπετάν Σταμάτης. Οι σκέψεις μου γυρίζουν πίσω και με παρασύρουν στη πρώτη μέρα που γνώρισα τον Καπετάν Σταμάτη. Προφανώς και διατηρούσα αναμνήσεις θετικές, ένιωθα μια προσωπική ικανοποίηση που θα συνεργαζόμασταν.
Το πρώτο μας ταξίδι έτυχε ναύλο για το νότο που λέει και ο ποιητής. Ναυλωθήκαμε στην  θηριώδη Ιαπωνική εταιρεία θαλασσίων μεταφορών «Mitsui Line».
Ξεκινήσαμε από λιμένες της Ιαπωνίας, διασχίσαμε το βόρειο Ειρηνικό ωκεανό, διέλευση Παναμά, λιμένες Καραϊβικής, λιμένες Νοτίου Αμερικής, Αυστραλία, Φορμόζα και επαναπαράδοση Ιαπωνία ήταν το πλάνο του συμβολαίου. Προσέγγιση του πλοίου σε 43 Λιμένες εάν ενθυμούμαι καλά.
Η εμπειρία μου  από την συνεργασία μας με τον πλοίαρχο και την ναυτική του ικανότητα στην πλοήγηση του πλοίου μ΄ άφησε άναυδο. 
Αγκυροβολήσαμε στο πρώτο λιμένα. Κύρια μηχανή του πλοίου «κράτει», σύντομο διάλειμμα, εντολή «ανάποδα», εντολή τέλος λειτουργίας Κύριας μηχανής.
Αγκυροβολήσαμε στο δεύτερο λιμένα. Κύρια μηχανή του πλοίου «κράτει», σύντομο διάλειμμα, εντολή «ανάποδα», εντολή τέλος λειτουργίας Κύριας μηχανής. 
Να μην πλατειάζω το λόγο για την ικανότητα του απλά σημειώνω ότι αυτό γινόταν σε κάθε αγκυροβόλιο. Η ικανότητα του και η άριστη γνώση του των συγκεκριμένων συνθηκών του κάθε αγκυροβολίου ήταν αξεπέραστη. Η άριστη γνώση του των χαρακτηριστικών της κάθε θαλάσσιας περιοχής ήταν το φυσικό του προσόν. Αυτής της γνώσης που είχε καταφέρει με τόση ευκολία να την μετατρέπει σε ενεργό δράση.
Ίσως από πολλούς τεχνοκράτες αυτό να κρίνεται ως απαίτηση άλλων εποχών. Για μένα συνεχίζει να είναι διαχρονική η προσπάθεια εφαρμογής της θεωρίας στην πράξη.
Το πρώιμο στάδιο της ναυτιλίας ήταν οι ναυτικοί, η θάλασσα και ο καιρός.
Ασφαλώς ο Πυθέας δεν είχε πλεύση προς την Θούλη ταξιδεύοντας στα κουτουρού.
Το ιδανικό στέλεχος θα πρέπει να διέπεται από προσωπικά χαρακτηριστικά ικανά να του προσδώσουν τις ιδιαιτερότητες που απαιτεί το περιβάλλον της εργασίας στη θάλασσα.
Είχε αναβαθμισμένο σεβασμό προς την ανθρώπινη ζωή και στο φυσικό περιβάλλον, ποιότητα στις συνθήκες εργασίας, σεβασμό των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας.
Αρετές όπως η αντικειμενικότητα , η εργατικότητα, η συνέπεια, ο προγραμματισμός, η διαρκής αναζήτηση, το κριτικό πνεύμα, ο σεβασμός στις αξίες , η ικανότητα συνεργασίας, είναι μερικές που σκιαγραφούν το προφίλ του.
Η συνεργασία του με τους ναυλωτές, του υπεύθυνους φορτώσεων και με τις κατά τόπους αρχές γινόταν δημιουργία μιας υψηλής προσέγγισης του επαγγέλματος.
Η ναυτιλία χρειάζεται ικανούς που να την πιστεύουν. Το ναυτικό επάγγελμα ίσως δεν ταιριάζει σε όλους, είναι βέβαιον όμως ότι ταιριάζει σε ικανούς που γνωρίζουν και αποδέχονται τα πραγματικά δεδομένα σαν συνειδητή επιλογή.
Δυστυχώς το ναυτικό επάγγελμα στις μέρες μας στην Ελλάδα δείχνει να έχει χάσει το κύρος του και την υψηλή κοινωνική αναγνώριση που κατείχε στο παρελθόν.
Η αξιοπρέπεια του ναυτικού βρίσκεται σε πλήρη κοινωνική απαξίωση με τον πλέον απογοητευτικό τρόπο.
Εδώ στη μοναξιά της θάλασσας και στη ξενιτιά σε αιχμαλωτίζει και σε συναρπάζει το απέραντο των ωκεανών και μοιράζεσαι μαζί με τους συνάδελφους σου αυτήν την απεραντοσύνη.
Οι σημερινοί «μπαρμπακαραβάδες» και «σφυροκοπανιστές» ξέρουν γράμματα σήμερα και μάθανε να κουβεντιάζουν ήσυχα και απλά.
Η επόμενες ημέρες....
Στο ταξίδι αυτό ένας από τούς λιμένες προσέγγισης ήταν και το Μανάους στην ενδότερα της Βραζιλίας, αφού διασχίσεις κάπου 900 ναυτικά μίλια τον ποταμό Αμαζόνα.
Amazonas: ποταμός στη Νότια Αμερική, 6.400 χλμ από τις πηγές έως στις εκβολές, είναι δεύτερο στο μήκος μετά το Νείλο μεταξύ των ποταμών του κόσμου. Στραγγίζει μια περιοχή περισσότερο από 7 εκατομμύρια τετραγωνικών χλμ κατά προσέγγιση τα μισά από τα οποία είναι στη Βραζιλία το υπόλοιπο είναι στο Περού, τον Ισημερινό, τη Βολιβία, και τη Βενεζουέλα. Υπολογίζεται ότι ο απαλλάσσει μεταξύ 34 εκατομμύρια και 121 εκατομμύρια λίτρων ύδατος ανά δευτερόλεπτο και καταθέτει έναν καθημερινό μέσο όρο 3 εκατομμύρια τόνων ιζήματος κοντά στις εκβολές του. Η ετήσια εκροή από τον ποταμό αποτελεί το ένα πέμπτο όλου του γλυκού νερού που στραγγίζει στους ωκεανούς του κόσμου. Το ξέσπασμα του ύδατος και του ιζήματος είναι τόσο απέραντο που το αλατισμένο περιεχόμενο και το χρώμα του Ατλαντικού Ωκεανού αλλάζουν για μία απόσταση περίπου 320 χλμ από τις εκβολές του.
Manaus: πόλη στη βορειοδυτική Βραζιλία, πρωτεύουσα της Αμαζονίας, ένας λιμένας στον ποταμό Ρίο Νέγκρο , κοντά στη συμβολή του με τον ποταμό Αμαζόνιο. Όπου οι ποταμοί συναντιούνται είναι όπως αναμιγνύοντας τον καφέ με κρέμα. Ο σχεδόν μαύρος Ρίο Νέγκρο με το χώμα πού έπλυνε πάνω από τις ορεινές περιοχές, στροβιλίζει με το χλωμό καφετί του Αμαζόνα σε μια γραμμή που τεντώνει προς τα κάτω για μίλια. Ο λιμένας προσιτός για τα ποντοπόρα σκάφη, (περίπου 1,650 Ναυτικά μίλια) από τις εκβολές του ποταμού. Το Μανάους ιδρύθηκε από τους Πορτογάλους το 1669. Η άφιξη στις αποβάθρες του λιμένα στην όχθη του ποταμού έγινε τις απογευματινές ώρες. Τα νερά του θηριώδη ποταμού μαύρα ορμητικά και αγριεμένα απειλούν την ομαλή πλαγιοδέτηση του πλοίου. 
Το πλοίο ένα 28000 τόνων φορτηγό γενικής χρήσης με μία ορθόδοξη «τουμπαριστή» μηχανή. Δύσκολο το λιμάνι για μανούβρες! Και όμως η πρόσδεση στην προβλήτα ήταν σεμινάριο προς ναυτιλλομένους. Ο πλοηγός με χαρά άφησε το πρόσταγμα στις ικανότητες του πλοιάρχου μας. Στο τέλος μας χαιρέτισε αδελφικά και μας ζήτησε να του κάνουμε την τιμή να τον έχουμε παρέα στο βραδινό μας δείπνο.
Τιμήσαμε το βραζιλιάνικο βοδινό συνοδευόμενο από πορτογαλικό κρασί. Για αρχή και τέλος δεν μπορούσε να είναι τίποτα άλλο από ένα ποτήρι καϊπιρίνια το παραδοσιακό βραζιλιάνικο ποτό.
Επόμενος λιμένας προσέγγισης το Μπελέμ πόλη στη βόρεια Βραζιλία, κοντά στον ισημερινό,. Το λιμάνι του βρίσκεται κατά μήκος του Ρίο Παρά, ένας παραπόταμος του Αμαζόνα που συνδέει την υδάτινη οδό με τον Ατλαντικό Ωκεανό και είναι προσιτό στα ποντοπόρα πλοία.
Ο αέρας είναι χλιαρός και υγρός. Ευνοϊκός για συναντήσεις, ευνοϊκός για ξεκινήματα.
Βρισκόμαστε με ένα ποτό στο χέρι καθισμένοι στο μπαρ του ξενοδοχείου Σέρατον.
Δύο τραπέζια μακρύτερα δύο αιθέριες θηλυκές υπάρξεις, άνετες με αυτοπεποίθηση, πρέπει να ήταν στο ξεκίνημα στα πρώτα άντα. Ήταν άψογα ντυμένες, πανέμορφες , κορμί σπαθί, δέρμα μεταξένιο, ξανθά μαλλιά με κοκκινωπές ανταύγειες, σημάδια μιας μακρινής βόρειας καταγωγής. Μάτια καθάρια, λαμπερά ζαφείρια, ξεχείλιζαν γοητεία.
Έτσι του είχε έρθει χωρίς καθόλου να το πολυσκεφτεί ζήτησε από τον σερβιτόρο να κεράσει τις καταπληκτικά όμορφες κυρίες.
Το ένστικτο μου έλεγε ότι κάνει λάθος αλλά καλό είναι να δοκιμάζουμε την τύχη μας ποτέ δε ξέρεις. Οι κυρίες δεν πτοήθηκαν από την μεσογειακή γοητεία μας, τα ποτά δεν έγιναν αποδεκτά, ευγενικά και πολιτισμένα είναι η αλήθεια αλλά η απόρριψης ήταν κάθετη.
Συνεχίζουμε το κυκλικό μας ταξίδι με επόμενους λιμένες προσέγγισης, Σαλβαντόρ, Ρίο Ντε Τζανέιρο, Ιτάτζαϊ, Ρίο Γκράντε, Μπουένος Άϊρες, Μοντεβίδεο, και μερικούς ακόμη, με τελευταίο λιμένα προσέγγισης στην Νότιο Αμερική τον λιμένα του Σάντος στη Βραζιλία όπου είναι και τα κεντρικά γραφεία της ναυλώτριας εταιρίας. Επόμενος λιμένας προσέγγισης Μελβούρνη Αυστραλίας. 
Εδώ είναι που αρχίζουν τα δύσκολα.
Ο χειμώνας έχει κάνει έντονα την εμφάνιση του, σκοτεινός, μελαγχολικός και ακόμη βρισκόμαστε κοντά στα μέσα του Ιούνη για το νότιο ημισφαίριο.  Όλα ανάποδα για εμάς της Μεσογείου θάλασσας, Ιούνιος μήνας να βρέχει και να κάνει κρύο, πού ξανακούστηκε. 
Το ταξίδι από το Σάντος στην Μελβούρνη είναι 9.500 ναυτικά μίλια από το πέρασμα τού Μαγγελάνου και 11.100 ναυτικά μίλια από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Ο πλοίαρχος το συζητά μαζί μου και μου αιτιολογεί την απόφαση του ότι σχεδίασε το ταξίδι να το κάνουμε με πορεία ανατολική, κροσσάροντας το νότιο κέρας της Αφρικής και όχι να διασχίσουμε τη Γη του Πυρός και το Πέρασμα τού Μαγγελάνου την συνήθη θαλάσσια οδό που εκτελούν τα πλοία με προορισμό την Αυστραλία. Τού τονίζω ότι το ταξίδι από το ανατολικό δρομολόγιο διαρκεί περισσότερο από τέσσερις ημέρες, καύσιμα έχουμε μόνο για τις ημέρες ταξιδιού, του επίσημου θαλάσσιου δρόμου και αν ακολουθήσουμε το ανατολικό δρομολόγιο μας μένει μια πολύ μειωμένη ποσότητα σε καύσιμα ασφαλείας για ενδεχόμενες κακοκαιρίες. Να έχεις εμπιστοσύνη μου λέει και δεν θα χρειαστούμε επιπλέον καύσιμα. Πάντα του είχα εμπιστοσύνη γιατί ήμουν σίγουρος για την υπευθυνότητα και για τις απόλυτα ακριβείς εκτιμήσεις του των παραμέτρων του ταξιδιού μας.
Ανακοίνωσε την απόφαση αυτή στους ναυλωτές εξηγώντας και το σκεπτικό της απόφασης του.
Απόλυτα αιφνιδιασμένοι από την απόφαση του πλοιάρχου άρχισαν οι συναθροίσεις και οι διαβουλεύσεις στα γραφεία ναυλωτών και εταιρείας μας.. 
Μετά τον αρχικό αιφνιδιασμό τους, απορημένος και έκπληκτος για την απόφαση μας, καταφθάνει στο πλοίο ο επικεφαλής των κεντρικών γραφείων των ναυλωτών. Επιμένει ότι έχει και την σύμφωνη γνώμη και της εταιρείας του πλοίου δηλαδή των εργοδοτών μας ότι δεν μπορούμε να παρακάμψουμε το σύνηθες δυτικό δρομολόγιο, από το πέρασμα τού Μαγγελάνου. Ο πλοίαρχος είναι ανένδοτος έχει την εξουσία του πλοίου και δεν το συζητά. Το ταξίδι έχει αποφασισθεί με πορεία μας ανατολικά και δεν αλλάζει όσο αυτός είναι ο πλοίαρχος του πλοίου.
Προς διευκόλυνση όλων δηλώνει η αντικατάσταση του στην πλοιαρχία είναι στη διάθεση της εταιρείας. Εννοείται πως ακολουθώ και συμμετέχω στις αποφάσεις του, και τίθεται και η δική μου αντικατάσταση στη διάθεση τους.
Αναχωρεί και πάλι ο επικεφαλής των γραφείων για νέες διαβουλεύσεις, και πολύ σύντομα επανέρχεται και μας εύχεται καλό ταξίδι όπως ο πλοίαρχος αποφάσισε.....  «Ασφαλής πορεία ανατολικά.»
Εδώ έχω να κάνω μια παρένθεση. 
Στη μεταξύ μας διαβούλευση παρουσία του Γραμματικού και του Ασυρματιστή του πλοίου ο πλοίαρχος μας εξήγησε την κατάσταση πού επικρατεί στο Νότιο Ειρηνικό ωκεανό και πέρα από τις σφοδρές κακοκαιρίες πού επικρατούν σε όλη την έκταση του μία ατελείωτη τρικυμία σάρωνε το νότιο τμήμα του ωκεανού από ένα στάσιμο ψυχρό μέτωπο.
Ταυτόχρονα βρίσκεται σε ιδιαίτερα έντονη δραστηριότητα το εποχικό φαινόμενο Ελ Νίνιο (γνωστό και ως Ελ Νίνο, ισπ: El Niño) 
«Ωκεάνιο και ατμοσφαιρικό φαινόμενο Ελ Νίνιο, στον Νότιο ειρηνικό ωκεανό, κατά τη διάρκεια του οποίου κατ' ασυνήθιστο τρόπο οι θερμοί ωκεάνιοι άνεμοι εμφανίζονται κατά μήκος της δυτικής ακτής του Ισημερινού του Περού και της Χιλής, προκαλώντας κλιματολογικές διαταραχές ποικίλης και μεγάλης δριμύτητας. Ο όρος αρχικά χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το θερμό νότιο ρεύμα που εμφανίζεται στην περιοχή κάθε Δεκέμβριο, αλλά τώρα διατηρημένος όλο το έτος, περιγράφει διαταραχές κλίματος που προκαλούνται από Ελ Νίνιο όταν περιστατικά που εμφανίζονται είναι εξαιρετικά έντονα και επίμονα.»
------«Fast bind, fast find,» Λένε οι Εγγλέζοι .
...... Ήτοι «Κάλιο γαϊδουρόδενε παρά γαϊδουρογύρευε.» που λένε στο χωριό μου.
Η σχέση του ανθρώπου με τη θάλασσα σε ώρες σκληρές είναι το πεδίο ανάπτυξης ηρωικής στάσης από απλούς και ταπεινούς ανθρώπους πού έχουν μία αίσθηση καθήκοντος.
 Η θάλασσα είναι όμορφη όταν θυμώνει και ζωντανεύει, μα συνάμα είναι τρομακτική και βίαιη
Την ημέρα του κατάπλου στον λιμένα και όταν προσεγγίζαμε στη προβλήτα φόρτωσης του Σάντος κατά μια διαβολική σύμπτωση, αναχωρούσε πανομοιότυπο ένα αδελφό πλοίο της ιδίας της Mittsui Line με Ιάπωνες πλήρωμα και με τον ίδιο λιμένα προορισμού την Μελβούρνη Αυστραλίας ακολουθώντας την συνήθη δυτική πορεία
Πλεύσαμε αρκετά ανοικτά της Νοτίου Αφρικής για να αποφύγουμε από τη δυτική ακτή το κρύο ρεύμα «Μπεγκουέλα», και από την ανατολική ακτή το θερμό ρεύμα «Αγκούλας». 
Ένας ήρεμος χειμερινός παγετός εμφανίζονταν τις πρωινές ώρες χωρίς έντονα καιρικά φαινόμενα.
Μετά το ήσυχο πέρασμα της Νοτίου Αφρικής διασχίσαμε τα Γαλλικά νότια υπερπόντια εδάφη. Τα νησιά, μία ομάδα 20 μικρών ορεινών νησιών. Οι μόνοι κάτοικοι του εδάφους είναι προσωπικό των μόνιμων επιστημονικών σταθμών που βρίσκονται στη συστάδα των νησιών. Το κλίμα ήταν εξαιρετικά υγρό και ήπιο. Οι άνεμοι ελαφροί και μεταβλητοί φθάνοντας σπάνια σε περισσότερα από 4 με 5 μποφόρ, συγκρατημένοι και ελάχιστα θυελλώδης.
Με αυτές τις πολύ καλές καιρικές συνθήκες το πλοίο μας κατέπλευσε έγκαιρα στη Μελβούρνη σύμφωνα με το προγραμματισμένο δρομολόγιο του.
Συνήθως η άφιξη Ελληνικού πλοίου στο λιμάνι της Μελβούρνης περιγράφεται με ιδιαίτερα συγκινητικό και συναισθηματικό τρόπο. Εκεί τα πληρώματα έχουν την ευκαιρία να βρεθούν κοντά στην μεγάλη Ομογένεια....  και για του λόγου το αληθές το πλοίο εκτέλεσε τις απαραίτητες φορτοεκφορτώσεις και ταυτόχρονα ένα μεγάλο μέρος του πληρώματος ξεφαντώσαμε παρέα με αρκετούς απόδημους Έλληνες σε ένα μεγάλο κέντρο διασκέδασης όπου εμφανίζονταν την εποχή εκείνη ο Σπύρος και η Ζωή Ζαγοραίου, τραγουδώντας όλοι μαζί το ανεπανάληπτο «Μου λέτε να μη κλαίω.» .
Την ώρα που λύναμε κάβους για απόπλου κατέφθασε στον λιμένα και το αδελφό Γιαπωνέζικο πλοίο της Mittsui Line από το Σάντος. Έφυγε τριάντα ώρες νωρίτερα από το δικό μας πλοίο, έφθασε τριάντα ώρες αργότερα με χίλια πεντακόσια ναυτικά μίλια λιγότερα στον περιπετειώδη πλου του. 
«fortis fortuna adjuvat» η τύχη βοηθά τους τολμηρούς. Έλεγαν οι Λατίνοι.
Όταν στο τέλος τού μεγάλου κυκλικού ταξιδιού φθάσαμε στην Ιαπωνία το πλοίο έτυχε θερμής υποδοχής από τους ναυλωτές μας και μας υποδέχτηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό αλλά και τεράστια ικανοποίηση.
Ενσαρκώνοντας το πνεύμα της ασιατικής φιλοξενίας, οι ναυλωτές μέσα από την ένθερμη και ειλικρινή φιλικότητα, που παραμέρισε την τυπική επικοινωνία, δεν ενθυμούμαι την ποσότητα από το ωμό ψάρι «σούσι» πού αναγκάστηκα για λόγους ευγένειας να καταναλώσω ανταποκρινόμενος στον ενθουσιασμό πού διάχυτος και εν αφθονία υπήρχε σε ένα γαστρονομικό ταξίδι με παραδοσιακά ιαπωνικά πιάτα, και φιλόξενη ατμόσφαιρα με αποδέκτες τα πρόσωπα μας.
Και τι κάνουν οι φίλοι όταν υπάρχει εκλεκτή παρέα και καλή διάθεση; Εύχονται καλά πράγματα ο ένας για τον άλλο…«Kanpai!»  «Στην υγειά μας!» φίλοι μου καλοί.
Και αυτό πού μένει είναι μία σημαντική αίσθηση και απλή απόλαυση που πηγάζει από την ομαδική εργασία και την επιβεβαίωση της αξιοσύνης.
Η περιπέτεια του ταξιδιού, η πάλη με τα κύματα και τούς ανέμους στον ωκεανό είχε αίσιο τέλος. Αβαρίες στο φορτίο ποτέ δεν υπήρξαν μέσα στην άγρια αντάρα και τη μεγάλη θαλασσοταραχή.
......Ήθελε πάντα να εγκατάλειψη την θάλασσα αλλά ποτέ δεν ξέκοψε από την επιρροή της.
Προσαρμόστηκε χωρίς δισταγμούς στο έντονα εξελίξιμο περιβάλλον μέσα στο οποίο σήμερα δραστηριοποιείται.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

 
Web Informer Button